Ποιος είναι πραγματικά ο Άι Βασίλης και τι απαντάμε σε ένα παιδί;

0

Τι πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα των παιδιών:Υπάρχει Άι Βασίλης μαμά;

Ο Άι Βασίλης αποτελεί σήμερα μία διεθνή λαογραφική μορφή η οποία διανέμει δώρα σε παιδιά και ενηλίκους ανεξαιρέτως. Μια μάλλον παρανοημένη εκδοχή υποστηρίζει ότι τα δώρα του Άι Βασίλη τα δικαιούνται μόνο όσοι υπήρξαν «καλοί» κατά τη διάρκεια του χρόνου. Είναι κυρίαρχο πρόσωπο του εορτασμού της Πρωτοχρονιάς και των Χριστουγέννων. Η γνωστή παρουσία του με κόκκινη στολή, λευκή γενειάδα, τα γυαλιά του, πάντα χαμογελαστός με το σάκο με τα δώρα, πάνω σε έλκηθρο που το σέρνουν ζωηρά ελάφια ή τάρανδοι αποτελεί σήμερα σε παγκόσμια κλίμακα τον πλέον αγαπημένο ήρωα των παιδιών τις ημέρες των εορτών, ακόμη και σε χώρες μη χριστιανικές.


Είναι ακριβώς ο ίδιος ο «Σάντα Κλάους» ή «Father Christmas» των Άγγλων, ο «Περ Νοέλ» των Γάλλων, ο «Σίντερ-Κλάας» (Άγιος Νικόλαος) των Ολλανδών, ο «Βάιναχτσμαν» των Γερμανών, ο «Λαμ-Κουνγκ-Κουνγκ» (= «ο Καλός γερο-πατέρας») των Κινέζων, ο «Χοτέισο» των Ιαπώνων, «Babbo Natale» των Ιταλών και ο «Άγιος των Πάγων» των Ρώσων.
Φαίνεται όμως πως το ερώτημα για την ύπαρξη του Αγίου Βασίλη δεν είναι σημερινό.


Το 1897 η 8χρονη Βιρτζίνια έστειλε ένα γράμμα στην εφημερίδα Sun της Ν. Υόρκης ζητώντας μια απάντηση στο ερώτημα που προβληματίζει ακόμα παιδιά αυτή της ηλικίας: ήθελε να μάθει αν υπάρχει Άγιος Βασίλης. Ο εκδότης της εφημερίδας, Francis P. Church, ανταποκρίθηκε στην επιστολή της μικρής, δίνοντας την απάντησή του μέσα από το εισαγωγικό σημείωμα της εφημερίδας. Το σημείωμα αυτό έμελλε να σημαδέψει την ιστορία της εφημερίδας, αφού αναδημοσιευόταν από τότε και πέρα κάθε χρονιά μέχρι το 1949, οπότε σταμάτησε να εκδίδεται το έντυπο. Σήμερα, το ίδιο κείμενο θεωρείται μια από τις πιο ξεχωριστές αναφορές στον αγαπημένο Άγιο των παιδιών.


Αν πρέπει να αφήσουμε τα παιδιά να πιστεύουν δεν υπάρχει μια ξεκάθαρη απάντηση «ναι ή όχι». Αυτό εξαρτάται από τον κάθε γονιό, από το πως νιώθει ο ίδιος σε σχέση με τα Χριστούγεννα, από την έμφαση που θέλει να δώσει στο πνεύμα των ημερών και από την καταγωγή και τις παραδόσεις με τις οποίες έχει μεγαλώσει. Δεν χρειάζεται να ανησυχούν για το κατά πόσο δημιουργούν ψέματα και μυστικά. Για την ακρίβεια το «ψέμα» ή καλύτερα το «μυστικό του Άγιου Βασίλη» ανήκει σε εκείνη την κατηγορία μυστικών που αποκαλούμε «αθώα μυστικά».


Αρκετοί ερευνητές υποστηρίζουν ότι το να επιτρέψουμε στα παιδιά να πιστέψουν σε φανταστικούς χαρακτήρες όπως ο Άγιος Βασίλης, τα ξωτικά και οι τάρανδοι μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της φαντασίας και της δημιουργικότητας τους (στοιχεία πολύ σημαντικά για την γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη). Είναι αλήθεια ότι η ενίσχυση της φαντασίας και της δημιουργικότητας ενός παιδιού είναι πολύ σημαντική υπόθεση. Μέσα από το παιχνίδι και την φαντασιακή έκφραση τα παιδιά καταφέρνουν να εξετάσουν εναλλακτικές πτυχές της πραγματικότητας, να εξερευνήσουν πιθανές δυσάρεστες εμπειρίες μέσα από το ασφαλές περιβάλλον του παραμυθιού και να αντιμετωπίσουν προβληματικές καταστάσεις από διαφορετική ματιά.


Είναι εύκολο με βάση το αναπτυξιακό στάδιο που βρίσκονται τα παιδιά να πιστέψουν εύκολα στην ύπαρξη του Άγιου Βασίλη. Όμως η «μαγική σκέψη» δεν αρκεί από μόνη της, κανένα παιδί δε θα μπορούσε να χτίσει μόνο με την φαντασία του τον μύθο του Άγιου Βασίλη. Αρκετά καθοριστικό ρολό έχει η συμμετοχή των γονιών, οι ιστορίες της γιαγιάς και του παππού αλλά και του πολιτισμικού περιβάλλοντος για να χτιστεί ο μύθος και να γίνει πιστευτός. Έτσι εκείνοι οι γονείς που αφήνουν κουλουράκια και ένα ποτήρι γάλα δίπλα από το δέντρο για να τα βρει ο Άγιος Βασίλης, ή που αφήνουν τα παιδιά να μείνουν ξύπνια μέχρι αργά για να κρυφοκοιτάξουν και να δουν τον Άγιο να έρχεται χτίζουν πολύ περισσότερο τον μύθο. Καταλαβαίνουμε ότι αυτά τα παιδιά θα πιστεύουν για περισσότερο καιρό στον Άγιο Βασίλη σε σύγκριση με εκείνα τα παιδιά που οι γονείς τους απλώς αφήνουν δώρα κάτω από το δέντρο μαζί με μια κάρτα που γράφει «Με αγάπη, Άγιος Βασίλης.


Τελικά τι απαντάμε σε ένα παιδί;

  • Προσπαθούμε να εκμαιεύσουμε από το παιδί τι είναι αυτό που του έχει δημιουργήσει αυτή την απορία. Πιθανώς άρχισε να καταλαβαίνει ότι υπάρχουν λογικές ασυνέπειες στην ιστορία ή ίσως άκουσε κάτι από κάποιον. Σε κάθε περίπτωση είναι χρήσιμο να ξέρουμε τί είναι αυτό που το απασχολεί πραγματικά.
  • Τι πιστεύει το ίδιο το παιδί; Αν σας πει ότι πιστεύει στ’ αλήθεια στον Άγιο Βασίλη , τότε μάλλον δεν είναι ακόμα η κατάλληλη στιγμή να αποκαλύψετε το μυστικό, μπορείτε να ρωτήσετε πως φαντάζεται το ίδιο τον Άγιο Βασίλη και να μιλήσετε πως ο Άγιος Βασίλης συμβολίζει την ελπίδα, το νοιάξιμο για αυτούς που αγαπάμε, τη φροντίδα εκείνων που έχουν ανάγκη και τη γενναιοδωρία. Μπορείτε επίσης να πείτε ότι ο Άγιος Βασίλης ζει μέσα μας και είναι αληθινός για όσους πιστεύουν σε αυτόν. Αν για κάποιους δεν υπάρχει τότε έχει δίκιο. Γιατί για εκείνον δεν υπάρχει.. Όμως αν εσύ πιστεύεις ότι υπάρχει, όπως άλλωστε κι εγώ, τότε είναι αληθινός για εσένα.
  • Αν πιστεύετε ότι το παιδί σας είναι πλέον αρκετά μεγάλο και έτοιμο να ακούσει την αλήθεια μπορείτε να αποκαλύψετε το μυστικό . Είναι προτιμότερο να του μιλήσετε για την ιστορία του πραγματικού Άγιου Βασίλη. Ότι υπήρξε πραγματικά κάποτε, ότι ήταν ένας καλός άνθρωπος που φρόντιζε τα παιδιά και όσους είχαν ανάγκη και ότι εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να είναι σύμβολο αγάπης, φροντίδας και ανιδιοτέλειας.

Μη ξεχνάτε, να κάνετε LIKE και στη σελίδα μας στο FACEBOOK, για να μη χάνετε κανένα άρθρο!!!

Προηγούμενο άρθροΚουραμπιέδες όνειρο
Επόμενο άρθροΧριστουγεννιάτικα outfits για τις μικρές Fashionistas
Η ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια Μελπομένη Δήμα είναι κάτοχος DIMPLOMA IN HEALTH COUNSELLING και μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμβουλευτικής (Ε.Ε.Σ) και της Europa Association for Counselling (EAC - member No.HAC0231). Η εξειδίκευσή της στη Γνωσιακή Συµπεριφοριστική ψυχοθεραπεία παιδιών και εφήβων έγινε στο Κέντρο Εφαρμοσμένης Ψυχοθεραπείας και Συμβουλευτικής και στο Ινστιτούτο Έρευνας και Θεραπείας της Συμπεριφοράς (ΙΕΣΘ). Έχει εκπαιδευτεί και πιστοποιηθεί από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Σχολών Γονέων (Panhellenic Parent Education Groups' Assosiation) -παράρτημα της Διεθνούς Ομοσπονδίας για την Εκπαίδευση των γονέων (F.I.E.P.)-, ως Εκπαιδεύτρια – Συντονίστρια Σχολών Γονέων και ως συντονίστρια Ομάδων παιδιών και Εφήβων. Επιπροσθέτως, η Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας Μελπομένη Δήμα, στην Ελευσίνα, έχει μεταπτυχιακές σπουδές στις «Διαταραχές Άγχους στα παιδιά και τους εφήβους» (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ιατρική Σχόλη). Είναι πιστοποιημένη θεραπεύτρια δραματοθεραπείας (drama therapy) και παιγνιοθεραπείας (play therapy). Στο πλαίσιο των σπουδών της, επιμορφώθηκε στην «Ανάπτυξη Διαπροσωπικών Δεξιοτήτων και στη Διεκδικητικότητα», καθώς και στη «Συμβουλευτική Παρέμβαση σε παιδιά, Νηπιακής, Παιδικής και Εφηβικής ηλικίας». Η ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια Μελπομένη Δήμα παρακολουθεί εξειδικευμένα εκπαιδευτικά σεμινάρια σε θέματα ψυχολογίας και ψυχοθεραπείας, στοχεύοντας στη συνεχιζόμενη κατάρτιση και εξέλιξή της, όσον αφορά στην επιστήμη που υπηρετεί. Το να φροντίζεις, άλλωστε την ψυχή του άλλου δεν είναι απλή υπόθεση… Αποτελεί ένα επάγγελμα-λειτούργημα, που απαιτεί υψηλή επιστημοσύνη, υψηλό αίσθημα ευθύνης και, φυσικά, αγάπη για τον άνθρωπο!